Stedelijke programma's

Ruimtelijke ontwikkeling

Toelichting

Lasten
De lasten zijn voor 2023 begroot op € 51,7 miljoen. Dit is opgebouwd uit:

  • kosten van jaarschijf 2023 voor bouwgronden in exploitatie (BIE), waaronder civiele werken, plankosten, verwerving- en rentekosten: € 36,5 miljoen (inclusief overboeking van het onderhanden werk ultimo 2023 naar de balans);
  • kosten van de Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) : € 6,3 miljoen;
  • kosten civiele werken en plankosten van jaarschijf 2023 op de overige meerjarige projecten € 2,6 miljoen;
  • kosten voor de ambtelijke capaciteit voor dit programma € 1,8 miljoen;
  • kosten voor de verstedelijkingsopgave € 1,7 miljoen, voor het op niveau brengen van de organisatiecapaciteit om te komen tot een verstedelijkingsstrategie en uitvoering van diverse gebiedsontwikkelingen;
  • kosten voor bodembeheer € 0,7 miljoen;
  • kosten voor schadeloosstellen woonbooteigenaren De Nieuwe Haven € 0,5 miljoen;
  • Beheer erfpacht € 0,3 miljoen;
  • overige lasten € 1,3 miljoen.

De lasten stijgen in 2023 ten opzichte van 2022 met € 4,4 miljoen. De grootste mutatie is de stijging van de lasten met € 12,3 miljoen voor de bouwgronden in exploitatie. Op de overige meerjarige projecten dalen juist de lasten met € 2,9 miljoen. Dit heeft te maken met de fasering binnen de projecten, waarbij de uitgaven de planning binnen de projecten volgen.
Daarnaast stond in 2022 een eenmalig, uit 2021 doorgeschoven, budget geraamd voor de sanering van het woonwagenkamp Bethaniënstraat. Dit geeft in 2023 een daling van € 3,9 miljoen.Tot slot daalt in 2023 het budget voor de verstedelijkingsopgave met € 0,9 van € 2,6 naar € 1,7 miljoen. Dit bestaat enerzijds uit een daling van € 1,6 miljoen voor de ontwikkeling van Spoorzone Oost en anderzijds uit een extra budget van € 0,8 miljoen voor stedelijke ontwikkeling op basis van het coalitieakkoord. De daling van € 1,6 miljoen Spoorzone Oost is een eenmalig budget 2022 voor de huisvesting van kwetsbare doelgroepen in flex woningen. Omdat dit bedrag werd gedekt met een eenmalige bijdrage van het Rijk, dalen de baten met eveneens dit bedrag.
Op basis van het coalitieakkoord is voor milieutoezicht en handhaving een extra budget van € 0,48 miljoen begroot.

Baten
De baten voor 2023 zijn in totaal begroot op € 45,3 miljoen. Dit is opgebouwd uit:

  • verkopen en bijdragen voor bouwgronden in exploitatie (BIE): € 36,5 miljoen;
  • baten uit bouwvergunningen en andere leges € 4,0 miljoen;
  • bijdragen en overige baten op de overige meerjarige projecten; € 2,6 miljoen;
  • canons erfpachten € 1,5 miljoen;
  • overige baten € 0,7 miljoen.

De baten stijgen in 2023 ten opzichte van 2022 met € 6,5 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door een stijging op de baten 2023 in de bouwgronden in exploitatie met € 12,3 miljoen en een daling op de overige meerjarige projecten van € 2,9 miljoen. Dit heeft te maken met de fasering binnen de projecten. En tegenover de daling op de lasten op de ontwikkeling Spoorzone-Oost staat ook een daling op de baten voor deze ontwikkeling van € 1,6. Tot slot was in 2022 een eenmalige subsidie geraamd van € 1,0 miljoen voor de sanering van het woonwagenkamp Bethaniënstraat..

Toevoegingen aan reserves
In 2023 wordt overeenkomstig het coalitieakkoord € 10,0 miljoen toegevoegd aan de bestemmingsreserve Stadsontwikkelingsfonds. In 2022 was geen toevoeging geraamd.

Onttrekkingen aan reserves
In 2023 wordt € 5,6 miljoen onttrokken aan de reserve Grondexploitatie als gedeeltelijke dekking voor de vorming van de reserve Stadsontwikkelingsfonds. De onttrekking in 2022 was € 3,5 miljoen waarvan € 2,8 voor dekking van de lasten van de sanering van het woonwagenkamp Bethaniënstraat. € 0,2 miljoen wordt onttrokken voor aan de bestemmingsreserve Omgevingslawaai.

Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 11:12:55 met de export van 02/16/2023 10:45:55