Arnhem beschikt over goed openbaar vervoer in de stad, de regio en naar de Randstad en Duitsland

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

Lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

De corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens, waaraan Arnhem gelegen is, is een van de belangrijke spoorcorridors van Nederland. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft geconcludeerd dat aanpassingen en optimalisaties in de infrastructuur noodzakelijk zijn, om de urgente capaciteitsknelpunten op het spoor op te lossen en de ambities op deze corridor te realiseren. Dit zal waarschijnlijk resulteren in een MIRT-onderzoek of -verkenning.

Wij zullen via het MIRT-proces onze lobby voortzetten voor:

  • Een integrale gebiedsontwikkeling A12-corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens.
  • Het verbeteren van de huidige ICE naar Frankfurt en op een nieuwe ICE-verbinding (Berlijnlijn) via Arnhem (ook als duurzaam alternatief voor het vliegverkeer).
  • Het realiseren van een oplossing voor de spoorknoop Oost in combinatie met de ontwikkeling van de verstedelijkingslocatie Spoorzone Arnhem Oost.

De goederenroutering door Nederland is ook belangrijk voor Arnhem. Het is onwenselijk dat een Noordtak Betuweroute door Arnhem gaat lopen in verband met de aantasting van de leefbaarheid in Arnhem (en omliggende kernen) en het belemmeren van de woningbouwlocatie Arnhem Oost. Wij blijven een lobby richting Rijk voeren om te voorkomen dat er extra goederenvervoer door Arnhem komt.

Daarnaast blijven we in gesprek met de concessiehouder, provincie Gelderland, om het openbaar vervoer in onze stad en de regio te verbeteren.

Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 11:12:55 met de export van 02/16/2023 10:45:55