Goed onderhoud van wegen is van belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad en de verkeersveiligheid. De keuzes die voor wegenonderhoud gemaakt worden dragen in toenemende mate ook bij aan andere ambities met betrekking tot klimaatadaptatie (bijvoorbeeld 10% minder verharding) en duurzaamheid.
Zoals vanuit de wegbeheersystematiek gebruikelijk spreken we over gesloten verhardingen (asfalt en beton) open verhardingen (klinkers, tegels etc.) en half verhardingen en onverhard. Onverharde wegen zitten niet in dit overzicht. Deze vallen bij de gemeente Arnhem onder groenbeheer en zijn dus ook niet opgenomen in het beheersysteem wegen. Het merendeel van de asfaltverhardingen bevindt zich in de hoofdinfrastructuur en wijk- of gebiedsontsluitingswegen. De open elementverhardingen zijn vooral te vinden in de wijken, winkelgebieden en stadscentrum. Half verhardingen wordt in Arnhem vooral toegepast op wandel- en fietspaden. Met name in Arnhem Zuid worden steeds meer recreatieve asfaltpaden omgevormd naar halfverharding paden.
In onderstaande tabel is de huidige kwaliteit van het areaal vergeleken met de kwaliteit van het areaal in 2020.
Kwaliteit per thema | ||||||
% Voldoende | % Matig | % Onvoldoende | ||||
Beleidsthema | 2020 | 2022 | 2020 | 2022 | 2020 | 2022 |
Duurzaamheid | 96 | 97 | 1 | 1 | 3 | 2 |
Veiligheid | 92 | 92 | 2 | 1 | 6 | 7 |
Comfort | 91 | 92 | 3 | 2 | 6 | 6 |
Aanzien | 91 | 91 | 2 | 2 | 7 | 7 |
Rapportage op Beeldkwaliteitsniveau | ||||||
Ambitie = A/B/C/D | % A+ | % A | % B | % C | % D | % Voldoet aan ambitie |
2020 | 46,15 | 32,11 | 14,23 | 0,41 | 7,1 | 92,49 (B) |
2022 | 53,55 | 28,48 | 8,93 | 0,55 | 7,5 | 90,96 (B) |
Het kwaliteitsniveau is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2020.
Het is nu vooral van belang deze kwaliteit te handhaven en het percentage onvoldoende (circa 7%) te verlagen naar 1-5%, wat landelijk gezien als norm gehanteerd wordt. Dit zal echter moeilijk worden aangezien parkeervakken op D-niveau onderhouden mogen worden.
Het zorgen voor goede fietsvoorzieningen heeft hoge prioriteit. Het ambitieniveau voor het onderhoud van fietspaden ligt daarom op het hoogste niveau.
In de afgelopen jaren is steeds aangegeven dat extra middelen voor wegenonderhoud nodig zijn om hoge meerkosten in de toekomst te voorkomen. Om die reden is in de actuele begroting het investeringsbudget voor wegenonderhoud verhoogd. Het wegenonderhoud wordt geprogrammeerd binnen het huidige financiële kader waarbij kapitaalvernietiging zo veel mogelijk wordt voorkomen door als eerste die wegen aan te pakken waar dit dreigt.
Planning
Voor 2023 staat onder andere groot onderhoud op de planning op de volgende wegen:
Velperweg, van Muijlwijkstraat, Dalweg, Groningensingel, Hollandweg en wegenonderhoud in combinatie met rioolvervanging in de wijk Sterrenberg, Geitenkamp en de Spijkerbuurt.