Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

De afgelopen jaren is er veel discussie geweest over het te voeren afvalbeleid in de gemeente. In juni 2022 is het nieuwe afvalbeleid vastgesteld.

Omgekeerd Inzamelen blijft het basisprincipe voor de inzameling van huishoudelijk afval in Arnhem. Dit betekent dat de inwoners van Arnhem hun afval goed moeten kunnen scheiden. Een deel van de herbruikbare reststromen worden bij laagbouw met behulp van minicontainers aan huis opgehaald. Daarnaast is een uitgebreid netwerk van collectieve ondergrondse containers voor restafval, PBD (plastic verpakkingen, blik en drinkpakken) en papier en bovengronds GFT (groente-, fruit- en tuinafval) in de stad aanwezig. Voor de inzameling van grof vuil zijn er twee afvalbrengstations en in het stationsgebied werken we met een ondergronds afvaltransport systeem (OAT). Hieronder wordt op de verschillende onderdelen nader ingegaan

Ondergrondse inzamelvoorzieningen
De eerste ondergrondse containers zijn in de jaren negentig geplaatst. Het overgrote deel van het containerbestand is geplaatst in de periode van uitrollen van omgekeerd inzamelen: 2015-2019. In totaal staan er ruim 2000 ondergrondse containers in de stad: ongeveer 1300 voor restafval, 325 voor PBD, 325 voor papier, 125 voor glas. De afschrijvingstermijn die gehanteerd wordt is 10 jaar. De technische levensduur ligt in praktijk beduidend hoger. De huidige containers zijn voor een deel ouder dan 10 jaar en functioneren nog prima. Dit betekent echter wel dat de correctieve onderhoudskosten stijgen in de loop der jaren en er voor een groot aantal containers gekozen moet worden tussen vervangen of accepteren van hogere onderhoudskosten.
Naast deze financiële afweging om een container te vervangen zijn aspecten van veiligheid, functionaliteit en esthetiek van de container van belang.
Om het optimale moment van vervanging van een container te bepalen is een adequaat beheersysteem noodzakelijk waarbij de gegevens over de technische staat en onderhoudskosten jaarlijks worden gemonitord en geregistreerd. Tot vorig jaar werden deze gegevens verzameld in het onderhoudssysteem van de leverancier van de ondergrondse containers en in separate gemeentelijke registraties. Door het faillissement van deze leverancier in 2021 is een groot deel van de historische gegevens over het onderhoud aan de containers niet meer beschikbaar.
Om deze redenen wordt er op dit moment onderzoek gedaan naar een nieuw beheersysteem voor containers.
Op dit moment loopt een nieuwe aanbestedingsprocedure voor de aanschaf en het onderhoud van de containers vanaf 1 januari 2023. Naast de werkzaamheden voor preventief en correctief onderhoud aan de containers maakt een 0-meting en een jaarlijkse keuringsronde naar de technische staat van de containers onderdeel uit van de aanbesteding. Het komend jaar zal na de keuringsronde van alle containers beter bekend zijn wat de vervangingsvraag de komende jaren gaat worden.
Naast vervanging van containers is jaarlijks een aantal nieuwe containers noodzakelijk voor het uitbreiding en inbreidingsprojecten in de stad. Door de gestegen grondstofprijzen verwachten we de komende jaren substantiële kostenstijging voor nieuwe containers.

Minicontainers
De vervanging en uitbreiding van minicontainers die op grondgebonden locaties worden gebruikt, is opgenomen in de dienstverleningsovereenkomst met de inzamelaar. De aanschafkosten voor nieuwe containers is opgenomen in de exploitatie. Voor de komende jaren wordt voor deze inzamelmiddelen geen grote uitbreidingsbudget voorzien.

Ondergronds Afval Transportsysteem (OAT)
In het stationsgebied is het Ondergronds Afval Transportsysteem operationeel.
Het onderhoud aan deze installaties is meerjarig belegd bij de bouwer van het systeem.
Noodzakelijk onderhoud aan het Ondergronds Afval Transportsysteem is voorzien in de meerjareninvesteringsraming.

Planning

Ondergrondse containers
De toekomstige investeringsbehoefte voor aankoop en vervanging van ondergrondse containers zal begin 2023 worden gepresenteerd. Voor 2023 wordt uitgegaan van het huidige beschikbare budget.  

GFE containers
In de diftar-periode zijn ruim 300 bovengrondse containers voor de inzameling van groente, fruit en etensresten (GFe) op hoogbouwlocaties geplaatst. Om op alle hoogbouwlocaties een GF(e) container te plaatsen is een investeringsbudget van € 1,4 miljoen gereserveerd. Naar aanleiding van vragen over de optimale toegankelijkheid door de APCG wordt er momenteel een proef uitgevoerd met een lagere en beter toegankelijke container. In afwachting van de resultaten hiervan wordt de plaatsing van deze containers in 2023 verder opgepakt.

Afvalbrengstation (ABS)
Er is bij de besluitvorming rond Diftar in 2017 een investeringsbudget van € 1,5 miljoen geraamd voor aanpassingen aan de ABS-en ten behoeve van het wegen en betalen van afvalstromen. Dit budget is tot op heden nog niet besteed en zou in de toekomst eventueel benut kunnen worden ten behoeve van aankoop van het terrein in Noord of voor noodzakelijke investering op een nieuwe locatie. Zodra hierover meer duidelijkheid ontstaat zal een raadsvoorstel worden voorgelegd. Voorstel nu is om dit investeringsbudget nogmaals door te schuiven naar 2024.

Ondergronds Afval Transportsysteem (OAT)
Noodzakelijk onderhoud aan het Ondergronds Afval Transportsysteem (OAT) is voorzien in de exploitatie.
Naar aanleiding van verzoeken van aangesloten klanten onderzoeken we de mogelijkheden voor het scheiden van een extra fractie, namelijk PBD (plastic verpakkingen, blik en drinkpakken). Het toevoegen van deze scheidingsmogelijkheid, naast restafval en papier,  zal leiden tot een extra investeringsvraag.

Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 11:12:55 met de export van 02/16/2023 10:45:55