Paragrafen

Lokale heffingen

In de gemeentewet (artikel 229b, lid 1) is opgenomen dat de tarieven die worden geheven voor de retributies maximaal kostendekkend mogen zijn. Dit betekent dat de opbrengsten niet hoger mogen zijn dan de kosten. Zo wordt voorkomen dat de gemeente 'winst' maakt op deze heffingen en met de ontvangen specifieke belastingen ook andere gemeenteactiviteiten financiert.
Het gaat bij de kostendekkendheid om geraamde bedragen, omdat op het moment van het vaststellen van de tarieven alleen nog de verwachtingen bekend zijn.

Hieronder wordt inzicht gegeven in de berekening van de kostendekkendheid van de rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges en rechten.

Kosten van overhead
Kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de betreffende activiteit, maar dat gaat niet altijd. Bijvoorbeeld bij de kosten van huisvesting, (algemene) communicatie en bestuursondersteuning. Dit zijn overheadkosten; alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze definitie van overheadkosten is vastgelegd in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Welke kosten de gemeenten als overheadkosten moeten zien, is dus in regelgeving vastgelegd. Gemeenten zijn wel vrij in de keuze van de methodiek voor toerekening van overheadkosten aan de lokale heffingen. Bij de gemeente Arnhem rekenen we de kosten van overhead aan de heffingen toe met behulp van een opslag op de ingezette uren.

Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit afvalstoffenheffing mogen alleen ingezet worden voor kosten van inzameling en verwerking van huishoudelijk afval.

In het coalitieakkoord 2022-2026 is afgesproken dat de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing stapsgewijs wordt verhoogd naar 95% in 2026. Voor 2023 kiezen we ervoor de stijging beperkt te houden (2022: 84%). Vanaf 2024 zal de mate van kostendekkendheid met grotere stappen worden verhoogd.

Berekening kostendekkenheid Afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1.000

Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente

21.768

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-2.003

Netto kosten taakvelden

19.765

Toe te rekenen kosten:

Overhead

689

BTW

3.421

Totale kosten

23.875

Opbrengst heffingen

20.223

Rioolheffing

De rioolheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit rioolheffing mogen alleen ingezet worden voor de kosten van beheer en onderhoud van riolering.

Zoals afgesproken in het coalitieakkoord 2022-2026 is de rioolheffing kostendekkend.

Berekening kostendekkenheid Rioolheffing

Bedragen x € 1.000

Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente

14.769

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-

Netto kosten taakvelden

14.769

Toe te rekenen kosten:

Overhead

1.013

BTW

1.710

Totale kosten

17.492

Opbrengst heffingen

17.311

Leges en rechten

In onderstaande tabel is de kostendekkendheid van de leges en rechten voor 2023 opgenomen. De mate van kostendekkendheid in 2023 is vrijwel gelijk aan die van 2022. Zoals in het coalitieakkoord is afgesproken wordt gestreefd naar een hogere kostendekkendheid van de leges. De komende periode bekijken we wat hierin de mogelijkheden zijn.

Leges Wabo
Ten tijde van het opstellen van deze begroting is nog onzeker of de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen per 1 januari 2023 doorgaat. De kostendekkendheid van de leges Wabo 2023 is bepaald op basis van de huidige situatie, voor invoering van genoemde wetten.

Legesverordening

Lasten 2023

Baten 2023

Kosten-
dekkendheid

Bedragen x € 1.000

Algemene dienstverlening

PD-Burgerlijke stand

3.799

1.833

48%

Parkeren

110

94

85%

Overige APV

105

97

92%

Subtotaal Algemene dienstverlening

4.014

2.024

50%

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Huisvesting en Wabo

5.017

4.037

80%

Kabels/leidingen

446

350

78%

Subtotaal Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

5.463

4.387

80%

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Drank- en Horeca

220

191

87%

Evenementen

193

130

67%

Prostitutiebedrijven

8

7

88%

Winkeltijden

-

-

0%

Subtotaal Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

421

328

78%

Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 11:12:55 met de export van 02/16/2023 10:45:55