Paragrafen

Risicomanagement en weerstandsvermogen

Volgens de BBV, de begrotingsvoorschriften van het Rijk voor de opstelling van de begroting en rekening, bevat deze paragraaf een toelichting op het beleid over weerstandsvermogen en de risico’s. Een aantal belangrijke Arnhemse spelregels liggen vast in de verordening Financieel beleid en beheer. Daarnaast heeft de raad op 16 september 2020 de uitgangspunten voor risicomanagement en spelregels voor weerstandsvermogen vastgesteld.

In deze beleidsnota Risicomanagement en weerstandsvermogen zijn onder andere de volgende uitgangspunten vastgelegd:

  • bij het werken aan gemeentelijke doelstellingen zijn raad, college en ambtelijke organisatie zich bewust van risico's en kansen en worden deze in beeld gebracht. Vervolgens worden maatregelen getroffen om risico's te beperken. Risicomanagement is een hulpmiddel om als gemeente doelstellingen te bereiken;
  • de belangrijkste pijler van een goede risicocultuur daarbij is dat, in het samenspel tussen raad, college en ambtelijke organisatie, transparant wordt omgegaan met risico's en maatregelen;
  • de realiteit is dat het niet mogelijk is alle risico's op voorhand in te schatten;
  • om goed zicht te krijgen op de mogelijkheden om risico's op te vangen, als die zich voordoen, kijkt de raad naar de begroting, het risicoprofiel versus de beschikbare buffers en de balans. De stand van zaken wordt toegelicht in de begroting en het jaarverslag;
  • in de nota is een stappenplan opgenomen dat de raad kan helpen afwegingen te maken over risico's en benodigde buffers. De technische uitwerking kan plaatsvinden door gebruik te maken van een aantal knoppen, waaraan kan worden gedraaid;
  • het risicoprofiel wordt periodiek bekeken en op basis daarvan wordt door middel van risicosimulaties bepaald wat de omvang van de benodigde risicobuffers is. Vastgelegd is welke onderdelen van de gemeentelijke reserves de buffers zijn om niet begrote tegenvallers op te vangen. De verhouding tussen risico's en buffers wordt uitgedrukt in een zogenaamde weerstandsfactor waarvoor de spelregels vastliggen in de verordening Financieel beleid en beheer 2020;
  • de ontwikkelingen met betrekking tot risico's en buffers worden geëvalueerd door middel van onderzoek. Op basis hiervan kunnen afspraken worden gemaakt.

Onderdeel van de uitgangspunten, zoals door de raad vastgesteld, was ook dat er een extra buffer werd gevormd voor niet voorspelbare gebeurtenissen. Dit was de bestemmingsreserve solvabiliteit. Door de gemaakte afspraken in het Coalitieakkoord 2022 – 2026 komt deze bestemmingsreserve te vervallen. Ook zal voor de hoogte van de solvabiliteit een ondergrens van 10% en een streefwaarde van 14% worden gehanteerd. Het voornemen is per januari 2023 een aangepaste verordening in te laten gaan waarin de gewijzigde afspraken worden verwerkt.

Aanvullend op de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen is de raadsbrief van 5 oktober 2021 over de grote risicovolle projecten verschenen. Daarin is het volgende aangegeven:

  • dat de raad aanvullende informatie zal ontvangen over grote risicovolle projecten;
  • om te bepalen wat een groot risicovol project is, gebruik gemaakt wordt van een aantal criteria (een investeringsbedrag €5 miljoen of meer, grote impact op de samenleving, grote rol van de gemeente, de betrokkenheid van meerdere externe partijen, complexiteit, politieke gevoeligheid);
  • het college van B&W en de raad kunnen aangeven of er sprake is van een dergelijk project. Ook de aanvang van een nieuwe raadsperiode is een moment waarop dit kan worden bezien;
  • bij de start van zo’n project wordt een onafhankelijke risicoanalyse uitgevoerd die met de raad wordt gedeeld;
  • voor dergelijke projecten kunnen start- en discussienota’s aan de raad worden voorgelegd, waarin alternatieven en risico’s zijn opgenomen;
  • er kunnen tussen college en raad aanvullende afspraken worden gemaakt over de wijze waarop de raad wordt geïnformeerd;
  • het college zal initiatief nemen om hier verder invulling aan te geven;
  • de spelregels zullen worden opgenomen in de verordening Financieel Beleid en Beheer.

Tijdens de vorige raadsperiode is er in maart 2021 een bijeenkomst met de financiële woordvoerders en experts geweest. Dit naar aanleiding van de aangenomen raadsmoties 'Realistischer inschatten en bewuster beleid' (zaaknummer 466760) en 'Anticyclisch investeren, anticyclisch sparen' (zaaknummer 504479). In aansluiting daarop werden in de raadsbrief van 11 mei 2021 (zaaknummer 566585) de volgende conclusies getrokken:

  • de uitkomsten van een vergelijkend onderzoek naar weerstandsvermogen en financiële kengetallen zijn beschikbaar. Op basis daarvan is zichtbaar gemaakt welke keuzes er zijn voor de verschillende instellingen van de knoppen voor weerstandsvermogen en spelregels voor solvabiliteit en schuldquote;
  • expliciete afwegingen over de mate van bereidheid risico's te nemen worden in de paragraaf Risicomanagement en Weerstandsvermogen toegelicht;
  • in aansluiting op het advies van de experts is het belangrijk ten aanzien van de spelregels voor de berekening van de benodigde- en beschikbare weerstandscapaciteit te kiezen voor een bestendige gedragslijn;
  • uitgaande van de positieve beoordeling van de experts van de kwaliteit van het risicomanagement en het hieruit voortvloeiende risicoprofiel in onze gemeente is het niet noodzakelijk risico's op structurele budgetten extra zwaar mee te rekenen;
  • gegeven het goede risicoprofiel, voldoende solvabiliteit en mogelijke ondersteuning van het Rijk bij het optreden van zogenaamde 'zwarte zwanen' (grote externe risico's met een zeer incidenteel karakter en met een kleine kans, bijvoorbeeld een aardbeving) is het niet noodzakelijk hiermee rekening te houden in het risicoprofiel;  
  • aan de knop van de weerstandsfactor zou wel kunnen worden gedraaid. Door het hanteren van een lagere weerstandsfactor dan 1,0, (bijvoorbeeld 0,8), zou incidenteel een bedrag aan de algemene reserve onttrokken kunnen worden. Gelet op de inhoud van de motie, waarbij wordt aangedrongen op herstel van de reserves ligt dit niet voor de hand;
  • financiële kengetallen met betrekking tot solvabiliteit en schuldquote in Arnhem zijn ten opzichte van andere gemeenten relatief ongunstig, maar hebben zich wel deze raadsperiode wel in positieve zin ontwikkeld. De gemaakte afspraken voor toevoegingen aan de bestemmingsreserve Solvabiliteit hebben daaraan bijgedragen;
  • de beschikbare weerstandscapaciteit maakt het alleen mogelijk om op incidentele basis mogelijke tegenvallers op te vangen. Tegenvallers zullen uiteindelijk in de begroting moeten worden verwerkt. Om die reden is het belangrijk een goed inzicht te hebben in de flexibiliteit/wendbaarheid van de begroting. Ter voorbereiding van de nieuwe raadsperiode zal hiervan een beeld worden gegeven;
  • een concrete doelstelling over een minimaal gewenste solvabiliteit en een maximaal gewenste netto-schuldquote ligt niet vast in de huidige financiële spelregels. Wel worden de uitkomsten van deze kengetallen steeds in samenhang met de ontwikkeling van het weerstandsvermogen in de begroting en jaarrekening toegelicht;
  • om een goed beeld te geven van financiële kengetallen en de weerstandsfactor worden deze, ingaande de Begroting 2022, gespiegeld aan de risico-indeling van de provincie en de beoordelingstabel die Naris hanteert.
Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 11:12:55 met de export van 02/16/2023 10:45:55