Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie is een belangrijk instrument van de gemeente om onze inwoners en bedrijven te betrekken bij de ambities, doelstellingen en dienstverlening. We informeren, betrekken, gaan de dialoog aan en formeren of gaan samenwerkingen aan. Soms moeten we overtuigen maar we zijn bovenal gericht op participatie. We willen goed in contact zijn en doen dit op begrijpelijke, toegankelijke en inclusieve wijze.

Onze communicatie-strategie en ieder communicatieplan vloeit voort uit de gemeentelijke visie en strategie en de daarop gebaseerde bedrijfsplannen op programma- en projectniveau.

Naast deze communicatielijnen gericht op de Arnhemse inwoners en bedrijven werken we als gemeente ook aan onze zogenaamde corporate communicatie. Dat bestaat uit de interne-, arbeidsmarkt-, en strategische merkpositiecommunicatielijn. Het doel daarvan is dat we zichtbaar zijn en laten zien dat de gemeente aantrekkelijk is onder meer als werkgever en als samenwerkingspartner.
Maar òòk willen we aan woningzoekenden, scholieren, studenten en bedrijven binnen èn buiten Arnhem laten zien dat het goed toeven is in Arnhem. Zowel in de stad als bij de gemeentelijke organisatie.

Specifiek aan bedrijven willen we laten zien dat ze zich goed in Arnhem kunnen vestigen en/of investeren en dat er kansen liggen. Deze liggen in Arnhem met name in de Energiesector en de creatieve sector, waarop dan ook de focus qua communicatie zal liggen. Deze ‘stads-PR’ voert de gemeente uit samen met de Citymarketing Arnhem. Ook wordt er samengewerkt met de bedrijven en organisaties in de genoemde sectoren zoals Connectr, IPKW (Industriepark Kleefse Waard) en Arnhems Buiten maar ook The Economic Board, De Provincie Gelderland en Oost.nl.

Hiertoe zal in het eerste kwartaal 2023 een apart hoofdstuk worden gemaakt in het dan op te leveren ‘algemeen strategisch communicatieplan’ van de gemeente. Gelet op het feit dat deze laatstgenoemde (corporate) communicatietaak in toenemende mate van belang wordt geacht (‘Arnhem op de kaart zetten’) en dit binnen de huidige communicatieopdracht nog niet expliciet was belegd, wordt tevens in financiële zin in kaart gebracht wat hiervoor nodig is.

Daarnaast gaan we uitvoering geven aan het plan om de visuele identiteit in lijn te krijgen met de moderne vraaggerichte organisatie die we willen zijn. Citymarketing Arnhem heeft hiervoor gedegen onderzoek gedaan, de waarden voor de stad Arnhem in kaart gebracht en op basis hiervan een passende visuele identiteit ontwikkeld. We willen de huisstijl van de gemeente 'restylen' door een verdiepingsslag te maken op wat er al ligt, zodat de nieuwe huisstijl aansluit bij de behoefte van de organisatie en de stad.

Inclusieve gemeentelijke communicatie
Als gemeente gaan we voor communicatie die begrijpelijk is en waarbij iedereen zich gezien en begrepen voelt. Dat doen we langs de volgende lijnen:

Schrijven in  begrijpelijke taal
Wij gaan verder met bewustwording en training van de gemeentelijke organisatie. We gaan het gesprek aan met onze gemeenschappelijke regelingen en uitvoeringsorganisaties, om hen ertoe te bewegen om ook taalniveau B1 als norm te nemen. We zetten een Lezerspanel op. De deelnemers worden breed geworven onder de inwoners van Arnhem. Zij gaan een aantal keren per jaar feedback geven op onze schriftelijke communicatie. En ten slotte gaan we een proef houden met beeldbrieven.

Verbeteren toegankelijkheid websites
We werken door aan de verbeterslag van www.arnhem.nl en gaan andere aan de gemeente verbonden sites (laten) toetsen aan de wettelijke eisen. We richten een proces in om ervoor te zorgen dat de eisen op het gebied van toegankelijkheid (en beveiliging) voor toekomstige websites vooraf zijn geborgd.

Communicatie waarin alle Arnhemmers zich herkennen
We onderzoeken of we in onze communicatie aansprekend zijn voor álle Arnhemmers en wat we eventueel beter kunnen doen. Op basis van de input die we in de tweede helft van 2021 verzamelen, maken we in 2022 een plan om de gemeentelijke communicatie nog inclusiever te maken.

Een nadere uitwerking van het totale programma voor Inclusie is terug te vinden in programma S08 Welzijn en Inclusie.

Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 11:12:55 met de export van 02/16/2023 10:45:55