Paragrafen

Bedrijfsvoering

Het streven naar een divers samengesteld personeelsbestand en een inclusieve organisatie, waar iedereen op gelijkwaardige wijze kan deelnemen, zijn of haar talenten kan inzetten en zich welkom voelt, staat met stip op nummer één in het personeelsbeleid. Dit gaat verder dan alleen het werven van nieuwe collega’s, ook het behoud van collega’s staat centraal. We zien de huidige arbeidsmarkt steeds krapper worden. Huidige cijfers laten zien dat we meer vacatures hebben dan werkzoekenden. Dit is landelijk de trend. Dit betekent dat we ons meer en anders moeten profileren dan voorheen. De komende periode zullen we meer gaan investeren in het benaderen van de arbeidsmarkt. Ook gaan we een start maken met de gemeentepool. Dit is een eigen initiatief om boven formatief nieuwe collega’s aan te stellen die we intern gaan opleiden en begeleiden naar toekomstige vacatures. Zo kunnen we vroegtijdig mensen opleiden naar functies die bijvoorbeeld lastig te vervullen zijn. De nieuwe collega’s voor de gemeentepool worden op competenties geworven en zullen afkomstig zijn uit diverse doelgroepen. Op deze manier hopen we ook een verdere stap te kunnen zetten in onze ambitie naar een diverser personeelsbestand.
De extra collega’s van de gemeentepool worden gedurende de eerste twee jaar ingezet daar waar er behoefte (opdracht/vacatureruimte/inhuur) heerst en zullen zoveel mogelijk gefinancierd worden door reeds bestaande vacatureruime, aangevuld met financiële ruimte die (initieel) ontstaat door verminderde inhuur en extra vrijgekomen middelen.  Op deze manier zal de werkdruk bij de reeds zittende collega’s afnemen, en daarmee hopelijk ook het verzuim.
Met ingang van 2023 zullen we overstappen naar een nieuwe arbodienstverlener met wie we afspraken maken over de gewenste verzuimaanpak.

Ondanks de uitstroom door pensionering en instroom van jongeren is de gemiddelde leeftijd in onze organisatie bijna 50 jaar. De stevige investering op strategische personeelsplanning blijft overeind.

De coronacrisis heeft laten zien dat diverse aspecten van 'Het Nieuwe Werken' aan urgentie hebben gewonnen. Online samenwerken, hybride vergaderen, flexibel en meer plaats- en tijdonafhankelijk werken hebben een enorme vlucht genomen en zijn ook niet meer weg te denken. Het project Hybride werken is goed van de grond gekomen en loopt actief. Binnen dit project zijn diverse taskforces opgericht om alle deelaspecten samen op te laten lopen. Denk hierbij aan communicatie, thuiswerkplekken, cultuur en gedrag.

Deze pagina is gebouwd op 02/16/2023 11:12:55 met de export van 02/16/2023 10:45:55