Organisatie ontwikkeling; Lekker Werken Aan de Ambities van Arnhem
In 2022 is de organisatie gestart met het traject 'Lekker Werken aan de Ambities van Arnhem'. Het traject sluit aan bij de filosofie die we vier jaar geleden hebben beschreven onder de titel ‘Zo werken we in Arnhem’. We kozen ervoor om maatschappelijke opgaven centraal te stellen en daaraan te werken vanuit de lijn, de programma’s en de wijken. We zijn trots op wat we daarmee hebben bereikt. Maar we zien ook dat dit model nog niet consequent is doorgevoerd. Daardoor is het bijvoorbeeld niet altijd helder welke activiteiten onder lijn-, programma- en wijksturing plaatsvinden en hoe die sturing dan plaatsvindt. Daar willen we wat aan doen. Het is zeker niet de bedoeling om een nieuw model te ontwerpen. We willen als organisatie juist terug naar de basis van het bestaande model. We willen alleen die dingen bijstellen die zijn scheefgegroeid of die niet soepel draaien. Helder en simpel.
Met ‘Lekker werken aan de ambities van Arnhem’ zorgen wij voor een werkklimaat waarin de organisatie op een prettige en goede manier aan de ambities van de stad kan werken, een veilige werkomgeving die ervoor zorgt dat we effectief en efficiënt kunnen werken. Een inclusieve organisatie waarin medewerkers zich veilig voelen, waarin werkdruk beheersbaar is en waarin de juiste resultaten voor stad en bestuur worden geleverd. Om dit te bereiken zijn we continue - op een gestructureerde wijze - in gesprek met de organisatie op verschillende niveaus; van beleid tot uitvoering. De inbreng van collega’s dient als input voor de ontwikkeling van het organisatieprogramma. Een continue cirkel van leren en verbeteren.
Huisvesting en hybride werken
Huisvesting en Hybride werken zijn twee onderwerpen met een belangrijke verwevenheid. Hybride werken is inmiddels een nieuwe werkelijkheid. Een passende huisvesting, een hybride personeelsbeleid en een thuiswerkplek ondersteunen dit. De kern van hybride werken is dat medewerkers daar werken waar dat het meest effectief is. Dat kan soms thuis zijn, soms een locatie in de stad of bij één van onze partners, en uiteraard ook op kantoor. Bij gebruik van het kantoor zal het accent zwaarder op de functie van overleg- en ontmoetingsplek komen te liggen. Hybride werken heeft dus invloed op het aantal en soort werkplekken dat we nodig hebben. Tegelijkertijd zijn er nog steeds functies waarvoor de dagelijkse werkzaamheden ook dagelijks bezoek aan kantoor betekenen. We werken aan een plan hoe we onze huisvestingsvraag op een duurzame en toekomstvaste manier kunnen vormgeven.
In het huisvestingsplan willen wij ook invulling geven aan de gezamenlijke wens van het cluster Werk & Inkomen, de teams Leefomgeving en de Sociale wijkteams om het wijkgericht werken verder te versterken middels integrale dienstverlening dicht bij de inwoner. Gezamenlijke huisvesting in de wijken, waarbij er ook voor ketenpartners en medewerkers uit de kernorganisatie mogelijkheden zijn om aan te landen, kan dit ondersteunen.
Doelstelling is om in de eerste helft van 2023 een plan voor de toekomstige en duurzame huisvesting van de gemeentelijke organisatie voor te leggen.
De Connectie
Uitvoerende onderdelen van de bedrijfsvoering van de gemeente Arnhem zijn, samen met de gemeenten Renkum en Rheden, ondergebracht bij De Connectie (zie ook de paragraaf Verbonden partijen ). De Connectie is een gemeenschappelijke regeling (GR), waarvan Arnhem voor 72% eigenaar is.
De Connectie heeft een moeizame start gekend. Hoewel in de afgelopen jaren zeker progressie is geboekt, is tegelijkertijd op een aantal terreinen duidelijk nog sprake van noodzaak tot verbetering. Het bestuur van De Connectie, gevormd door wethouders van de drie betrokken gemeenten, heeft in de zomer van 2021 een bestuursopdracht voor de directie van De Connectie geformuleerd. Daarin gaat het om het opnieuw bezien van de wijze van organiseren (governance), een duidelijke toekomstvisie omtrent de positie van De Connectie op langere termijn en het financieel perspectief van De Connectie in relatie tot de financiële en bestuurlijke positie van de eigenaar-gemeenten. De Connectie heeft de uitwerking van de bestuursopdracht ter hand genomen en uitgewerkt in een (tussen)rapportage die in mei aan de gemeenten is aangeboden.
In samenspraak met het bestuur van De Connectie, de gemeentesecretarissen en ambtelijk opdrachtgevers zijn er afspraken gemaakt over de verbetering van de governancestructuur, het stoppen van de zelfstandige
groeiambitie van De Connectie en een verbeterde aansluiting van de MJPB van De
Connectie op die van de gemeenten. Er is vastgesteld dat er een aanscherping nodig is op het gezamenlijk eigenaarschap en opdrachtgeverschap van de drie gemeenten met zoveel mogelijk
als resultaat één opdracht voor De Connectie.
Een belangrijke opgave om te komen tot een effectievere en efficiëntere bedrijfsvoering, is het verder harmoniseren van systemen en applicaties bij de drie gemeenten. Hier zijn nog onvoldoende slagen in gemaakt. Recent is door bureau Berenschot een verkenning uitgevoerd hoe op dit punt verder te verbeteren.
Een tweede opgave is de kwaliteit van de dienstverlening. De Connectie heeft op dit punt progressie laten zien, maar ook hier zijn nog stappen te zetten. Gemeenten en De Connectie zetten hier gezamenlijk op in.